You are currently viewing Derfor er ScaleUp knallbra – les hva deltakerne sier 
Robert Haugen og Therese Zahl Remøy i Hexagon Purus Maritime er svært fornøyde med ScaleUp. Alle foto: ÅKP/Anne Marthe Vestre Berge.

Derfor er ScaleUp knallbra – les hva deltakerne sier 

ScaleUp er vårt nasjonale program for vekst. Det krever innsats fra dem som deltar, men til gjengjeld får de et program med dokumenterbare vekstresultater. Deltakerne selv gir oss svært gode tilbakemeldinger etter endt løp.

Nylig avsluttet ÅKP sitt sjette ScaleUp-kull. Dette er Norges eneste industrielle oppskalerings- og eksportprogram, og har dokumenterbar effekt. Bedrifter som har gått gjennom ÅKP ScaleUp har større vekst enn andre, sammenlignbare, bedrifter.

Ikke alle selskaper passer til å delta i ScaleUp. Vi kjører programmet for bedrifter av en viss størrelse, som viser vilje og evne til vekst. I tillegg til en del andre kriterier skal selskapet også ha internasjonalt potensiale.

Hvert selskap får sin egen mentor, som ofte er profilerte næringslivsledere. De følger bedriftene gjennom løpet.

Gjennomgang av presentasjonsteknikk med Oskar Skulstad for gjengen i kull seks av ScaleUp.

Vil skyte med rifle
– Grunnen til at vi ville være med på ScaleUp var fordi vi trenger å bli mer strategiske i salgsarbeidet vårt, kombinert med at vi har utviklet flere nye løsninger som vi ser muligheter for i nye markeder, forteller Bernt-Aage Ulstein som er CEO i Ulmatec Pyro AS.

Vi tok en prat med han under den siste samlingen for ScaleUp-kull nummer seks. Han er særs fornøyd med utbyttet selskapet han leder har fått av ÅKP ScaleUp:

– Jeg bruker å si at i stedet for å bli skutt på med hagle fra markedet må vi skyte med rifle på markedet. Det har vi lært mye om her. Vi har imidlertid ikke bare vært passive lyttere under ScaleUp. Gjennom programmet har det vært svært hektiske perioder, både under samlingene og arbeid vi har gjort mellom samlingene. Men det har vært veldig interessant. For oss har det gitt en del a ha-opplevelser, det må jeg faktisk si. Vi har blitt tvunget til å gjøre ting i praksis, og det er mye bedre læring i det enn å snakke om det eller lese om det i ei bok.

Bernt-Aage legger dessuten vekt på at bredden i selskaper som deltar på ÅKP ScaleUp er viktig:

– Vi har fått mye inspirasjon fra de andre bedriftene som har vært med. Det har vært stor variasjon både i produkter og tjenester, men man kan snappe opp noe her og snappe opp noe der og bruke det til egen fordel. Så det har vært veldig nyttig og lærerikt.

Bernt-Aage Ulstein i engasjert innspill under samling.

Lærer av hverandre
Nettopp det å lære av andre deltakerbedrifter er noe også Magnus Stafset, CEO i Vello Nordic AS, legger vekt på:

– Denne opplevelsen har vært god. Vi fikk komme i et kull med andre bedrifter som er i industrien, med mange paralleller mellom bedriftene slik at man kan lære av hverandre. Også i metodikken er det veldig nyttig at du er på bølgelengde med de du deler programmet med, og det føler jeg virkelig at kullet vårt har vært, så det er vi veldig godt fornøyd med, sier han.

Magnus sier dette om hvorfor Vello Nordic ønsket å være med på ScaleUp:

– Vi er på et stadium der vi har behov for å finne en mer definert retning. Vi må finne ut hvor vi skal satse og kanskje definere oss bedre, så vi anså ScaleUp som en mulighet til å jobbe litt metodisk innenfor de markedene og segmentene som vi er i. Det føler vi virkelig at vi har fått gjort. Ved å være med på et slikt program merker vi at man blir tvunget til å fokusere litt ekstra på ting som til vanlig kan være lett å hoppe over. Så for oss har det vært veldig positivt, og vi sitter i dag igjen med en salgspresentasjon, samt tanker og ideer, som er ganske annerledes enn det var da vi begynte. Det er vi veldig tilfreds med, forteller han.

Magnus Stafset.

Setter pris på mentorene
Et annet selskap som var med i kull seks av ScaleUp, var Hexagon Purus Maritime. Robert Haugen, som er CEO, og Therese Zahl Remøy, som er QA manager legger i likhet med de andre vekt på at ÅKP ScaleUp har krevd en del innsats fra dem selv, men at innsatsen har gitt resultater.

– Du blir stresset til å gjøre mye på veldig kort tid, så måten programmet er bygd opp på er veldig bra, og det er noe jeg ikke har vært borti før. Spesielt med disse korte presentasjonene vi har blitt tvunget til å gjøre, og få direkte feedback på det, det har vært utrolig lærerikt. For oss har det hatt stor verdi å ha med de mentorene vi har fått lov til å jobbe med. Og for oss var det strategisk riktig timing akkurat nå, i forhold til der selskapet er i dag, sier Robert, og Therese tilføyer:

– Arbeidet vi har gjort mellom samlingene har gitt oss mer enn vi hadde forventet, men resultatet har blitt veldig bra. En stund var vi usikre på om det var tid nok til å prosessere alt det vi skulle finne ut av på samlingene. Vi ble veldig stresset og det var veldig intensivt. Likevel har vi flere ganger fått bekreftet det vi har jobbet med under samlingene. På et tidspunkt satt vi og jobbet med dette, og så fikk vi plutselig en telefon fra en som var i nettopp det markedet vi ville nå. Det var litt artig samtidig som det var en bekreftelse på at vi har kommet fram til gode konklusjoner gjennom programmet.

Robert Haugen.

Gode samarbeidspartnere
For å kunne realisere ScaleUp kreves gode samarbeidspartnere. ÅKP leverer ScaleUp sammen med Norsk Katapult, som er forvaltet av Siva. Sparebank 1 SMN er en viktig og god samarbeidspartner, sammen med NTNU og Converto. Sparebank 1 SMN er dessuten aktiv deltakende, både i ekspertpanel og i mentorrom under ScaleUp.

Siden ÅKP ScaleUp er nasjonalt har vi også samarbeid med inkubatorene Fremtidens Industri, Kunnskapsparken Helgeland, Kunnskapsparken Bodø og KUPA.

Anne Seth fra NTNU og Arild Eiken fra Sparebank 1 SMN var med i ekspertpanel for kullet. Til høyre sitter Karstein Nygård, som er sales manager for Ulmatec Pyro.